dinsdag 8 november 2011

Omgaan met een narcist

Hoe kan je omgaan met een narcist?
Eigenlijk kan je helemaal niet omgaan met een narcist. Zodra de narcist zijn of haar masker heeft afgedaan en zijn ware aard aan je toont, is de omgang met een narcist apart. Je bent overgeleverd aan de grillen van de narcistische ander. Als deze iets van je wilt, kan hij bijzonder vriendelijk zijn. Het liefst laat een narcist anderen voor zich werken, zij moeten de hete kolen uit het vuur ruimen of zoals ik het graag noem: Puin ruimen. De beste manier om om te gaan met een narcist is: niet omgaan met een narcist. Helaas, ontkom je er soms niet aan. En dan?

Kritiek
Wat je ook doet, met wie je ook om moet gaan, gedwongen of niet, uit nooit kritiek tegen een narcist!! Nooit! Wat je ook doet, waar je ook bent, uit nooit openlijk kritiek tegen een narcist in het bijzijn van anderen! De prijs die je er achteraf voor moet betalen is wel erg hoog! De narcist zal je deze kritiek nooit vergeven! Geef de narcist nooit het gevoel dat je hem onderuit wilt halen!

Accepteer ze
Denk jij dat je in staat bent een narcist te veranderen? Je kan niemand veranderen, laat staan een narcist. Misschien is dit wel het moeilijkst, maar accepteer de narcist zoals hij is. Je kan zijn gedrag niet veranderen. Je kan zijn persoonlijkheid niet veranderen. Accepteer de narcist zoals hij is. Acceptatie kan ook een strategie van jou zijn, zodat je het verdraagt dat de narcist jou niet ziet. Niet ziet als mens. Niet ziet staan. Niet ziet dat ook jij behoeftes hebt!

Blijf op je hoede
Blijf altijd op je hoede als je te maken hebt met een narcist! Hij zal alles doen om je de grond in te boren, hij zal alles doen om je geestelijk, emotioneel en rationeel uit te putten. Maar blijf op je hoede! Houd je ogen open! Kijk minimaal 2 keer achterom! Als de narcist je niet meer nodig heeft in zijn waanzin, zal hij je zonder pardon afdanken. Sta je dan op straat? Jammer dan. Hij ligt er echt niet wakker van! Bereid je voor op vertrek. Bereid je voor op een toekomst zonder een narcist in je nabije omgeving.

Vertrouw jezelf
Mijn narcist heeft me jarenlang doen geloven dat ik knettergek was. Dat ik gestoord was. Dat alles wat fout ging in zijn leven mijn fout was. Zonder wroeging ging hij doelgericht te werk: mijn zelfvertrouwen de grond in boren, mijn zelfbeeld vertrappen. Dat is hem niet gelukt en hij kan het niet uitstaan dat hij me niet klein krijgt. Ik ben geestelijk sterk, heel sterk. Mijn ervaring met de narcist heeft me nog sterker gemaakt. Waarom? Omdat ik mezelf vertrouw. Ik weet drommels goed dat ik niet achterlijk ben! Ik ben een intelligente vrouw (alhoewel, dat kan je in twijfel trekken deze intelligentie, wie gaat er nou in zee met een narcist?) en ik ben zeker niet gek! Ik vertrouw mezelf, en dat is mijn kracht. Langzaam kwam bij mij het besef dat HIJ degene was en is die knetter is. Niet ik! Langzaam kwam bij mij het besef boven water dat hij mij eigenlijk altijd het gevoel gaf dat er iets mis was met me.

Achteraf
Achteraf bedenk ik me dat ik met veel meer narcisten in mijn leven te maken heb gehad. Op 2 na heb ik ze allemaal verbannen uit mijn leven. Maar ook met deze 2 ga ik goede maatregelen tyreffen: een ruimte scheppen van zo'n kleine 4000 kilometer afstand. Zal dat voldoende zijn om uit de klauwen te blijven van deze 2 narcisten en hun invloed?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten