vrijdag 17 december 2010

Hoe ontstaat narcisme? Hoe ontstaat een narcistische persoonlijkheid?

Niemand weet eigenlijk zeker wat de oorzaak is van het ontstaan van een narcist of van een narcistische persoonlijkheid. Met zekerheid kan vastgesteld worden dat de meningen en de deskundige meningen over het precieze ontstaan van een narcist behoorlijk verschillen! In het kort ben ik de afgelopen maanden de volgende verschillende meningen tegengekomen:

1. Een gebrek aan begrenzing tijdens de opvoeding,
Een kind moet, tijdens zijn ontwikkeling naar volwassenheid, een voldoende bevestigende als begrenzende contact hebben met zijn ouders. Wanneer er geen (duidelijke) grenzen tijdens de opvoeding worden opgelegd aan het kind, wanneer het kind zijn gang maar kan gaan, wanneer tekortkomingen van het kind worden genegeerd en niet verantwoordelijk wordt gehouden voor zijn daden, groeit het kind op met het gevoel echt belangrijk te zijn, belangrijker dan anderen, door het gebrek aan begrenzing.

2. Verwaarlozing, misbruik en/of door trauma´s,
Een andere reden van het eventuele ontstaan van narcisme of het ontstaan van narcistische persoonlijkheid kan ontstaan door verwaarlozing, misbruik en/of door trauma´s tijdens de kinderjaren en jeugdjaren. Verwaarlozing, misbruik en trauma´s zijn van zeer grote invloed op de verdere ontwikkeling van het kind. Vooral als deze verwaarlozing, misbruik en/of trauma´s veroorzaakt kunnen zijn door personen die het kind in eerste instantie volledig vertrouwde, zoals (bijvoorbeeld) : ouders, opvoeders, verzorgers, volwassenen, leraren, familieleden en zelfs door vriendjes en leeftijdsgenootjes.
Het kind dat opgroeit met verwaarlozing, misbruik en/of trauma´s, kan zijn verdedigingsmechanisme inzetten tegen al het onrecht. Het is een verdediging van het kind dat op gevoelens van minderwaardigheid is gebaseerd en er kan een ontwikkeling ontstaan van een narcistisch afweer tegen al het onrecht en op deze manier een narcistische verdedigingsmechanisme in gang worden gezet.

3. Genetisch bepaald,
Een neiging tot een eventuele narcistische ontwikkeling tijdens de kinderjaren of in het begin van de puberteit zou vooral genetisch bepaald zijn blijkt uit enkele onderzoeken. Ook hier geldt: de meningen verschillen enorm of narcisme inderdaad zou kunnen ontstaan dmv genetische bepalingen.

4. Is het ontstaan van narcisme erfelijk?
Kan een kind zich ontwikkelen tot een narcist of tot een narcistische persoonlijkheid als zijn ouder(s) narcisten zijn? Narcisme is niet erfelijk (tenminste, ik ben tijdens mijn maanden lange zoektocht naar informatie over narcisme hierover niets tegengekomen!) maar tijdens de ontwikkeling van het kind spiegelt het kind met de ouders, ook op gevoelsmatig gebied. Als een ouder van het kind narcistisch is, zal het kind deze gevoelens van de ouder(s) verweven met zijn eigen zelfbeeld.
Het kind KAN zich helemaal richten op de narcistische ouder, het kind KAN zich helemaal gaan identificeren met de narcistische ouder, maar het kind KAN zich ook totaal afkeren van de narcistische ouder.

5. Andere factoren
De afgelopen maanden heb ik me behoorlijk verdiept in het onderwerp narcisme. Met grote regelmaat kwam ik tijdens het lezen over het onderwerp narcisme dat veel deskundigen verschillende meningen hebben over het ontstaan van narcisme. Er kunnen namelijk ook andere factoren zijn (bijvoorbeeld: cultuur met verschillende normen en waarden) of een combinatie van verschillende factoren of een combinatie van eerder genoemde factoren waardoor een kind zich uiteindelijk tot een narcist zou kunnen ontwikkelen.

Ieder opgroeiend kind is van nature in zekere mate behoorlijk narcistisch. Eigenliefde op zo´n jonge leeftijd is normaal en gezond. Het is een misverstand te denken of om automatisch aan te nemen dat narcisme aleen ontstaat doordat de ouders het kind (te veel) verwennen, alhoewel deskundigen ook hierover van mening verschillen. Het schijnt namelijk voor te kunnen komen dat een kind zich tot een narcistische persoonlijkheid kan ontwikkelen, terwijl het kind opgroeit in een gezonde, normale en goede omstandigheden binnen gelukkige en goede families!

Ik vermoed dat "mijn narcist" tot narcist is gekomen door een combinaties van factoren. Ik ben echter niet deskundig, dus het is een gissing van mijn kant: Ik heb grote vermoedens dat mijn schoonmoeder behoorlijk narcistisch is en ik vermoed dat mijn narcist tijdens de kinderjaren absoluut een groot tekort aan begrenzing heeft gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten